Voor- en nadelen Etsy

1 Shares
0
0
1

Ben jij bekend met Etsy? In dit artikel geven wij je alle voordelen en nadelen van deze online marktplaats voor individuele verkopers. Ook vertellen wij je iets over de geschiedenis van Etsty. 

In 2005 werd Etsy gelanceerd als een e-commerceplatform. Het moest ervoor zorgen dat iedereen zijn of haar spullen kon verhandelen. Zo is het voornamelijk bedacht voor ambachtslieden, kunstenaar en creatieve ondernemers. Er was voor die tijd nog geen goed platform dat voor individuele verkopers gemaakt was. Vanaf Etsy kunnen handelaren van over de hele wereld gemakkelijk met elkaar in contact komen. Ook de verzending gaat via Etsy een stuk makkelijker. 

De voordelen van Etsy

Deze online marktplaats heeft voor veel handelaren mooie voordelen opgeleverd. Zo zijn er handelaren die duizenden euro’s hebben kunnen verhandelen via Etsy. Iets dat zonder dit platform misschien wel niet gelukt was. Wij geven je 7 voordelen van Etsy op een rij:

1.     Wereldwijd handelen 

Doordat Etsy een internationaal platform is kan je over de hele wereld handelen. Creatieve ondernemers of kunstenaars hoeven zich niet te beperken tot hun eigen regio. Nee, ze kunnen handeldrijven over de hele wereld. Dit levert natuurlijk extra inkomsten op. Hoe meer jij verkoopt via Etsy hoe hoger jij in de marktplaats komt te staan. 

2.     Mooie handgemaakte producten 

Misschien wel het mooiste aan Etsy is dat je veel unieke producten kan halen. Producten die je nergens anders gaat zien. Van kleding tot sieraden en van tassen tot schoenen. Er zijn veel creatievelingen die handgemaakte producten verkopen. Dat maakt Etsy zo leuk! 

3.     SEO-optimalisatie 

Google en andere zoekplatforms zijn erg belangrijk. Dat hebben ze bij Etsy ook gezien. Daarom hebben ze SEO-optimalisatie toegevoegd als een functie voor gebruikers. Ben jij een handelaar en wil je beter vindbaar worden via Google, dan kan je hiervoor SEO-zoekwoorden gebruiken. Tags, titels en goede beschrijvingen gaan je helpen om beter vindbaar te worden online. 

4.     Een actieve community 

Er zijn ontzettend veel verkopers en kopers actief via Etsy. Hierdoor is er een levendige community ontstaan. Binnen de community wordt er vaak veel verteld over nieuwe producten en diensten. Maar ook wanneer jij unieke producten levert kan het zijn dat je naam meermaals genoemd gaat worden binnen de community. 

5.     Veiligheid en betrouwbaarheid

We zien bij online marktplaatsen veel internetcriminaliteit. Etsy heeft verschillende maatregelen getroffen om dit tegen te gaan. Zo kunnen verkopers en kopers reviews geven over producten of over handelaren. Hierdoor bouw je een geloofwaardig netwerk uit als ondernemer. Daarnaast controleert Etsy altijd de betrouwbaarheid van een gebruiker. 

6.     Duurzame producten 

Bij Etsy ligt de focus op duurzame en ethische verantwoorden producten. Hierdoor scoren ondernemers die hierop letten hoger in de zoekresultaten. Bij Etsy worden tegenwoordig erg veel handgemaakte of milieuvriendelijke producten aangeboden. 

7.     Maatwerk leveren aan kopers 

Wanneer jij een handelaar bent kan je instellen dat je ook maatwerk aanbiedt. Hierdoor vergroot jij je markt. Bij veel online marktplaatsen zien we dat deze mogelijkheid niet bestaat. Maar voor veel handelaren is het maatwerk juist enorm belangrijk. 

De nadelen van Etsy 

Het is helaas niet alleen maar positiviteit. Zo is Etsy ook een platform met een aantal nadelen. Omdat jij misschien wat wil kopen of verkopen via Etsy maken wij je attent op de nadelen van dit platform. Wij hebben 6 nadelen van Etsy op een rij gezet. 

1.     Opbrengsten en kosten 

Etsy is een gratis platform, maar dit betekent niet dat het je als verkoper niks kost. Zo betaal je een bepaald bedrag per product dat jij verkoopt. Jij kan natuurlijk deze kosten standaard incalculeren waardoor je aan het einde van de streep niets extra’s verliest. Ook kost het voor de koper transactiekosten per voltooide transactie. 

2.     Veel concurrentie 

Een platform als Etsy is erg groot geworden. Hierdoor ben jij zeker niet de enige die actief is. Vooral bij het handelen in kleding en sieraden ga je stuiten op enorm veel concurrentie. Wil je opvallen, dan moet je al een eigen Instagrampagina starten of op een andere manier aan bekendheid winnen online. Zo zal je product meer gekocht worden en kom je hoger in de zoekresultaten bij Etsy. 

3.     Geen gepersonaliseerde verkoopervaring

Als creatief ondernemer wil je ook dat je pagina opvalt. Helaas kan je bij Etsy geen eigen verkooppagina personaliseren. Dit betekent dat je te maken hebt met de verkoopomgeving van Etsy. De interface en Lay-out zijn gemaakt door Etsy. Jij kan vaak alleen kleuren en foto’s veranderen. 

4.     Geen geavanceerde marketing 

Je kan SEO goed vindbaar zijn, maar Etsy biedt niet de mogelijkheid om geavanceerde marketingtools toe te passen. Denk aan slimme geautomatiseerde berichten, een unieke e-commerce ervaring. Daarvoor moet je toch echt een webshop op je eigen website maken. 

5.     Etsy houdt niet van merken 

Bij Etsy is er maar 1 merk, en dat is Etsy zelf. Ze houden er niet van als ondernemers duidelijke merkvoering heeft op hun pagina. Zo is Etsy een platform voor de creatieve ondernemer zonder een duidelijk merk. Hiermee stimuleert Etsy het verkopen via jouw eigen naam en zijn er minimale mogelijkheden voor merkvoering binnen Etsy. 

6.     Voldoen aan regels van Etsy

Bij Etsy hebben ze bepaalde regels en richtlijnen. Hier moet jij als ondernemer aan voldoen. Je kan dus niet zomaar van alles verkopen of laten zien bij Etsy. Denk hierbij aan intellectuele eigendomsrechten en lokale wetten die moeten worden nageleefd. 

Dit is de geschiedenis van Etsy

In 2005 werd Etsy opgericht door Rob Kalin, Chris Maguire en Haim Schoppik. Zij startten dit platform voor iedereen die handgemaakte producten wilden verkopen. Omdat het platform in drie jaar tijd flink groeide werd bedacht om een directe checkout te realiseren. Vanaf nu konden verkopers betalingen gelijk via het platform doen. Dit was een stuk veiliger. 

Door de groei van Etsy werd het in 2015 zelfs een beursgenoteerd bedrijf. Hierbij maakten ze de start Etsy Wholesale aan te maken. Hierdoor werden producten ook geïntroduceerd bij groothandelaren en winkels. Zij konden grote partijen kopen van individuele ondernemers. 

Inmiddels is Etsy een wereldwijd platform met miljoenen verschillende actieve verkopers en kopers. Je vindt allerlei verschillende producten en je kan kopen en verkopen over de hele wereld. Etsy is het grootste platformvoor individuele ondernemers. 

1 Shares
Ook interessant